چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹
جلسه داوری مسابقه عکس ورلدپرس‌فوتو در سال ۱۹۷۸
چگونه می‌توان بیشترین بهره را از جوایز عکاسی برد؟
چه یک عکاس حرفه‌ای باشید، چه یک علاقه‌مند جوان، این راهنما می‌تواند کمک‌تان کند که تا در رقابت‌ها و جوایز عکاسی با بهترین کیفیت ممکن شرکت کنید.

این راهنما فهم ارزشمندی در مورد جهان جشنواره‌ها به شما می‌دهد

امروزه صدها رقابت عکاسی در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شوند. برخی از آنها موضوعات خاصی دارند و برخی دیگر عمومی هستند. شاید شما علاقمند به شرکت در جایزه عکاسی سفر باشید، یا شاید مشتاق به عکاسی منظره؛ شاید هم یک فتوژورنالیست حرفه‌ای هستید و می‌توانید به رقابت کردن در مسابقات حرفه‌ای‌تر مثل ورلدپرس فوتو فکر کنید. در هر صورت تلاش می‌کنیم تا در این مطلب به عکاسان از هر سطحی کمک کنیم تا در رویکردشان گزینشی باشند. شرکت در رقابت‌های عکاسی ممکن است نیازمند پرداخت حق ورودی باشد و تقریبا غیرممکن است که در همه آن‌ها شرکت کنید.

مقاله پیش‌رو راهنمایی‌های دو رسانه‌‌ی برجسته‌ی عکاسی دنیا BJP و ۱۸۵۴ Media است. راهنمایی‌های این متخصصان به شما کمک می‌کند تا بدانید که چگونه و با چه اثری در رقابت‌های عکاسی شرکت کنید. این راهنمایی‌ها باعث خواهد شد تا اطمینان حاصل کنید که از رقابت بیشترین بهره را می‌برید. از یادگیری نحوه‌ی مدیریت کارتان – به گونه‌ای که بهترین نشان‌دهنده‌ی سبک هنری و اهداف شما باشد – تا نوشتن بیانیه‌ای قابل توجه برای آثارتان.

در حالی‌که هیچ فرمول دقیقی برای تعیین اینکه کدام مسابقه برای شما و آثارتان مناسب است وجود ندارد، اما چندین عامل می‌توانند در تصمیم‌گیری به شما کمک کنند. پارامترهایی مثل هیئت داوران، موضوعات، جوایز و نمایشگاه‌ها و… پس از آن شما هستید که می‌توانید آثار خود را متناسب با دستورالعمل‌های فراخوان مسابقه انتخاب کنید.

جلسه داوری ۶۷مین مسابقه عکس سال POYi. ابزاری که اعضای هیئت داوران با استفاده از آن عکس‌ها را داوری می‌کنند. عکس: John Schreiber

چرا باید در جایزه های عکاسی شرکت کرد؟

در عکاسی مسیر موفقیت می‌تواند طولانی و پیچیده به نظر برسد. پیدا کردن جایگاهی برای خودتان در این صنعت نیازمند سال‌ها زحمت، کار و تلاش است و حتی پس از آن هم موفقیت، تضمین شده نیست. تبلیغات و فرصت‌های ارائه شده توسط مسابقات عکاسی می‌تواند همه این‌ها را دستخوش تغییر کنند و برای عکاسان از هر سطح که امیدوارند بتوانند دیده بشوند و پروژه‌های جدیدی بگیرند، دستاورد ارزشمندی است.

آلونا پاردو (Alona Pardo) کیوریتور گالری هنری Barbican در لندن و داور جایزه عکس بین‌المللی BJP در سال ۲۰۱۸ می‌گوید: «مسابقات به عکاسان اجازه می‌دهند تا کارشان توسط اجتماع بزرگتری از مردم دیده شود که همیشه سودمند است. قرار دادن اثر خود در معرض بازدید افراد، چه از طریق مسابقات، چه از طریق بازبینی‌کنندگان پورتفولیوها یا مواردی از این دست بهترین راه برای فراهم‌کردن جامعه‌ی گسترده‌تری از مخاطبان است. حتی اگر برنده نشوید، مسابقات می‌توانند فرصت دیده‌شدن کارتان توسط برخی از چهره‌های تاثیرگذار این صنعت را بدهد. فقط عکاسان حرفه‌ای و مشتاق نیستند که می‌توانند در رقابت‌های عکاسی شرکت کنند. حتی علاقمندان تازه‌کار هم می‌توانند با تجربه‌کردن شرکت در مسابقات چیزی به دست آورند. شرکت در رقابت‌های عکاسی فرصت خوبی برای تمرکز است و شما را وادار می‌کند تا جنبه‌های دیگرِ موضوعاتی که معمولا عکاسی می‌کنید را هم در نظر داشته باشید. همچنین فرآیند انتخاب و ارسال آثار می‌تواند به شما در ایجاد مهارت‌های خودارزیابی کمک کند.»

جلسه داوری مسابقه ورلدپرس فوتو ۲۰۱۹

نکاتی که باید در هنگام شرکت در جایزه عکاسی در نظر بگیرید

هنگام شرکت در یک جایزه عکاسی باید چندین نکته را در نظر بگیرید. هم به این لحاظ که انتخاب کنیم تا در چه مسابقه‌ای شرکت کنیم و هم فکر کردن به این‌که چگونه به بهترین نحو در این رقابت شرکت کنیم.

از نظر سایمون بین‌بریج (Simon Bainbridge) دبیر تحریریه‌ی BJP مهمترین چیز این است که مطمئن باشید که آثار شما قابل خوانش خواهد بود: «اطمینان حاصل کنید که داوران بتوانند به سرعت آنچه را که میخواهید انتقال دهید را درک کنند. تماشای آثار صدها یا هزاران شرکت کننده توسط داوران به این معناست که اغلب مواردی برای داوران برجسته هستند که مستقیما با موضوع در ارتباطند. پس مهم است که با دقت موضوع مسابقه را در نظر بگیرید و زمانی که کارتان را برای ارسال آماده می‌کنید به این فکر کنید که اثر شما چگونه با آن ارتباط برقرار خواهد کرد. فراتر از آن، لازم است مطمئن شوید که جوایز مسابقه ارزشمند هستند. هنگام فکر کردن به اینکه می‌خواهید در کدام مسابقه شرکت کنید، باید دو عامل اصلی را در نظر بگیرید: اول این‌که این مسابقه چه فرصت‌هایی برای شما بوجود می‌آورد و دوم اینکه کارتان پیش روی چه کسانی خواهد بود. این فرصت‌ها باید کاملا واضح و آشکار باشد، چون معمولا حول اینکه چه ارائه‌ای از کارتان دارید می‌چرخد»

این بخش از راهنما بررسی می‌کند که کدام رقابت ارزش شرکت کردن را دارد و همچنین به شما در چگونگی انتخاب یک عکسِ مناسب راهکارهایی ارائه می‌دهد و به این سوال پاسخ می‌دهد که آیا همیشه برای شرکت در هر مسابقه باید به طور خاص اثر جدیدی تولید کرد؟

چه عکس‌هایی را باید شرکت دهم؟

بیاموزید که چگونه مناسب‌ترین عکس خود را انتخاب کنید

عکاسان اغلب با آگاهی به این که بهترین عکس‌های آماده به ارائه را در کارنامه خود دارند، در مسابقات شرکت می‌کنند. از سوی دیگر شاید مایل به شرکت دادن عکسی باشند که قبلا گرفته‌اند.

تعیین این‌که کدام عکس بهترین انتخاب است، می‌تواند یکی از چالش‌برانگیزترین تصمیماتی باشد که هنگام شرکت‌کردن در یک مسابقه عکاسی می‌گیرید. اما این چالش می‌تواند در بسط دادن مهارت‌های خودارزیابی به شما کمک شایانی بکند. در ابتدا از دوستان و خانواده‌تان نظر بپرسید یا به گروه‌های عکاسی در شبکه‌های اجتماعی نگاهی بیاندازید تا از دیگر همکارانتان مشورت بگیرید.

«سایمون بین‌بریج» توصیه می‌کند که مراقب تکرار آن دسته از تصاویر باشید که در سال‌های گذشته موفق بوده‌اند. مسابقات عکاسی اغلب آثار مشابه و ناخواسته‌ای را دریافت می‌کنند که مشابه عکس‌های منتخب دوره‌های قبل هستند. در سال ۲۰۱۶ پرتره‌ی روزی متسون (Rosie Matheson) از یک مدل انگلیسی یکی از شاخص ترین عکس‌های منتخب Portrait of Britain بود که به طور گسترده‌ای در دنیا به اشتراک گذاشته شد. از آن به بعد تعداد زیادی از مردم عکس‌هایی از جوان‌هایی اخمو با کک و مک و موهای قرمز ارسال می‌کنند.

در انتخاب‌های خودتان جسور و با اعتماد به نفس باشید. به دنبال ترندها نباشید و آن عکسی را انتخاب کنید که بهترین نشان‌دهنده‌ی کار شما باشد. پاسخگو بودن به تم یا موضوع مسابقه به این معنا نیست که محتاط باشید یا کارهای انجام شده‌ی قبلی را کپی کنید.

جلسه داوری جایزه عکس شید ۲۰۱۲. عکس: سینا رشیدی

آیا باید در رقابت‌های تک‌عکس شرکت کنم؟

آنچه که شما به هنگام انتخاب یک تصویر برای مسابقه تک عکس باید در نظر بگیرید

خیلی از مسابقات به جای مجموعه عکس، فراخوان برای ارسال تک‌عکس می‌دهند. در هنگام انتخاب برای این مسابقات نیاز به رویکرد دیگری دارید. هنگامی‌که در آرشیو خودتان می‌گردید باید عکسی را بیرون بکشید که وقتی تنها بماند، بدون همراه شدن با یک مجموعه روایی به راحتی قابل درک باشد.

قطعا شرکت کردن در مسابقات تک‌عکس مزایایی دارد، اما باید این را در نظر بگیرید که اگر عکس شما جزو منتخبین باشد به طور معمول به عنوان بخشی از یک نمایشگاه گروهی به نمایش گذاشته خواهد شد. اگر با این مسئله کنار بیایید مسابقات تک‌عکس راهی عالی برای به نمایش گذاشتن یک اثر و به دست‌آوردن جایزه‌ای فوق‌العاده هستند. این مسابقات به شما اجازه می‌دهند که بخشی از یک حرکت باشید و توجه تعداد زیادی از مردم در این صنعت را به خود جلب کنید.

به منظور برگزاری یک نمایشگاه گروهی، مسابقات تک‌عکس معمولا موضوعی هستند. به‌عنوان مثال مسابقه‌ی پرتره‌ی بشریت (Portrait of Humanity) فرصتی برای به نمایش گذاشتن آثارتان در نقاط مختلف دنیا است و این که نشان بدهید بشریت برای شما چه معنایی دارد.

اگر برای یک مسابقه تک‌عکس شرکت می‌کنید، در نظر داشته باشید که چگونه اثر شما با موضوع اصلی مسابقه ارتباط برقرار می‌کند. اطمینان حاصل کنید که اثر شما برای داوران مسابقه که عکستان را در با توجه به موضوع مسابقه ارزیابی می‌کنند، به راحتی قابل درک خواهد بود. دقت کنید که عکسی را ارسال می‌کنید که توجه آن‌ها را جلب کند.

نکاتی برای ورود به مسابقات عکاسی

آیا باید اثری مختص مسابقات خلق کنیم؟

ما از افراد متخصص سوال کردیم که آیا برای راه یافتن به مسابقات، همیشه باید اثر جدیدی را تولید کرد یا نه؟

شاید شما هم به فکر شرکت کردن در مسابقه خاصی بوده‌اید، بدون اینکه بدانید هیچ یک از آثارتان با موضوع مسابقه هم‌راستا هست یا نه. ممکن است احساسی شبیه به این داشته باشید که برای خلق یک اثر جدید، به فشار مضاعفِ نزدیک شدن به پایان مهلت ارسال نیاز دارید. با این تفاصیل ممکن است در حال ساختن یک اثر مشخص و با هدف شرکت در یک مسابقه باشید. آیا این ایده‌ی خوبی است؟ هانا واتسون (Hannah Watson) داور جایزه عکس بین‌المللی BJP و مدیر گالری هنر معاصر لندن پاسخ می‌دهد: «هرگز! کار در درجه اول قرار دارد و مسابقات برای مراحل بعدی است.»

با این حال بعضی از متخصصان نظرات متفاوتی دارند. مثل آلونا پادرو یکی از داوران جایزه عکس بین‌المللی BJP در سال ۲۰۱۸ که نظرش بیشتر دوپهلو است: «واکنش اولیه من به این سوال “هرگز” است. اما از طرفی به نوع مسابقه‌ای که یک عکاس در آن شرکت می‌کند هم بستگی دارد. اما چراغ راه همیشه باید بنا بر ساخت اثری باشد که حس اصالت داشته باشد. منظورم ارسال اثری است که به دید هنرمند و زبان عکاسی وفادار بماند. به طور مثال اگر شما عکاس پرتره‌های طبیعی نیستید، تلاش نکنید که به اصرار موضوع مسابقه آثارتان را به آن ژانر سوق دهید. هدف اصلی این است که اثرتان مطابق با علایق، سبک عکاسی و دیدگاه منحصربفرد شما باشد، اما اگر می‌توانید حین انجام کاری به این اهداف خود برسید از ایجاد کار جدید به طور خاص برای یک مسابقه پرهیز نکنید. خواه این تاکتیک درست باشد یا نه، باعث ماندگاری در ذهن می‌شود، دقیقا مانند ذات یک عکس برنده که در ذهن می‌ماند.»

از روند خلق اثر لذت ببرید

کارولین هانتر (Caroline Hunter)
ادیتور عکس در گاردین، مجلهweekend و داور مسابقه پرتره بریتانیا در سال ۲۰۱۸

«زمانی که در یک مسابقه عکاسی شرکت می‌کنید عکس‌هایی که اصیل، خلاق و با اعتماد به نفس هستند را انتخاب کنید و به این فکر کنید که چه چیزی را می‌خواهید بگویید یا انتقال دهید. عکاسی به‌عنوان یک هنر می‌تواند به شدت ذهنی باشد و در حالی که هیئت‌های داوری به اتفاق آرا تصمیم می‌گیرند، اغلب هر یک از اعضای تیم داوری آثار را بر اساس تجربیات ذهنی و سابقه خودشان ارزیابی می‌کند. عکاسان باید به غریزه خودشان باور داشته باشند.

اصلی ترین بخش پیشنهاد من این است که از روند خلق اثر لذت ببرید نه این‌که گرفتار این بشوید که آیا داورها خوششان خواهد آمد یا نه. این فرآیند را فرصتی برای ارزیابی خلاقانه کار خود و همچنین فرصتی برای مشاهده چند نمونه از عکاسی بدانید.»

پیش‌بینی نکنید که داوران به چه چیزی علاقه دارند

مارتین آسبورن (Martin Usborne)
بنیانگذار Hoxton Mini Press و داور مسابقه پرتره بریتانیا و پرتره بشریت در سال ۲۰۱۹

«بزرگترین مزیت ورود به یک مسابقه عکاسی قرار گرفتن در معرض دید است، نه تنها در صورت انتخاب شدن در معرض دید عموم قرار می‌گیرید بلکه در معرض دید یک هیئت تاثیر‌گذار قرار می‌گیرید. این یک راه خوب برای انتشار کارتان است. به تجربه دیده‌ام بسیاری از عکاسان نسبت به ارائه کارشان محتاط هستند.

هنگام انتخاب تصاویر برای شرکت در مسابقات با قلب خود پیش بروید. پیش‌بینی نکنید که داوران به چه چیزی علاقه دارند. همیشه عکسی که با تعامل واقعی گرفته شده از عکسی که تصنعی است یا به غیر از احساس واقعی ساخته شده را به راحتی می‌توان تشخیص داد. جسور باشید، ریسک کنید و از حذف شدن زیاد نترسید.»

احساس محق بودن را در خود دفن کنید

مارک سیلی (Mark Sealy)
کیوریتور، مورخ فرهنگی و داور جایزه عکس بین‌المللی BJP در سال ۲۰۱۸

«زمان داوری یک مسابقه عکاسی، من همیشه به دنبال هنرمندان نوآوری هستم که عکاسی را به عنوان شیوه‌ای برای درک بهتری از خودمان به عنوان مردم به کار می‌برند. شجاع و کوشا باشید. تظاهر را کنار بگذارید و احساس محق بودن را در خود دفن کنید.

هر چیزی که به نظر متوسط می‌رسد را کنار بریزید. تعداد کمی از عکس‌های خوب می‌توانند پیشتازتر از تعداد زیادی از عکس‌های معمولی باشند. هیچ کاری را مشخصا فقط برای شرکت در یک مسابقه انجام ندهید، مگر این‌که متناسب با کاری باشد که از قبل در حال انجامش بودید. بهترین توصیه من این است که از فضاهایی که در آن احساس راحتی نمی‌کنید دوری کنید.»

وقت خود را صرف انعکاس چیزی کنید که می‌خواهد انتقال دهید

آلونا پاردو (Alona Pardo)
کیوریتور گالری هنری Barbican در لندن و داور جایزه عکس بین‌المللی BJP در سال ۲۰۱۸

«به عنوان یک داور تو می‌خواهی به سرعت درگیر شوی. هر زمانی که در این موقعیت هستم سعی می‌کنم واقعا نگاه کنم، بفهمم و آنچه را که در پس ظاهر تصویر است درک کنم. مشخص کردن این که دقیقا چه چیزی زنگ توجه را برای ما به صدا در می‌آورد دشوار است، اما تصویری که شما را وادار می‌کند تا دوباره به آن نگاه کنید، گیرا و چشمگیر است و به چشم خواهد آمد، چه بخاطر شفافیتش چه بخاطر پیچیدگی‌هایش.

ادیت کردن (به معنای انتخاب عکس‌ها) و چیدمان برای خودش یک فرم هنری است. شما باید وقت خود را صرف انعکاس چیزی کنید که می‌خواهد انتقال دهید. برای هنرمندی که در زمینه هنر روایی کار می‌کند، ادیت کردن کاری پربحث است. برای هنرمندان مفهومی کاریست که می‌تواند بسیار سخت باشد چرا که اغلب اوقات اثر آن‌ها بیان فیزیکی متفاوتی را بسته به موقعیت مکانی به خود می‌گیرد. در هر دو مورد پیشنهاد می-کنم با هم‌رده‌های خودتان صحبت کنید و سراغ نظرتان دیگران بروید، چرا که یک نظر انتقادی واقع‌گرا می‌تواند کمک‌کننده باشد.

استیتمنت مختصری بنویسید که کار شما را به خوبی بسط دهد

هانا واتسون (Hannah Watson)
مدیر گالری هنری TJ Boulting و داور جایزه عکس بین‌المللی BJP

«مسابقات یک بخش استراتژیک برای انتشار اثر شماست. انتخاب کنید که کدام رقابت برای کار شما مناسب است. اگر برنده نشدید، غصه نخورید چرا که هیئت داوران آثار شما را خواهند دید و شاید این موضوع بعدها مفید باشد.

به یاد داشته باشید که ما عکس‌ها را روی پرده می‌بینم و هر روز با هزاران عکس مواجه می‌شویم. بنابراین اگر شما با یک مجموعه عکس شرکت کرده‌اید، عکسها باید بدون نیاز به توضیحات و شرح عمیق، یکدیگر را به صورت بصری پوشش دهند. اگر چیزی چشم ما را بگیرد ما همیشه متن‌اش را خواهیم خواند. فراموش نکنید که استیتمنت مختصری بنویسید که کار شما را به خوبی بسط دهد به خصوص زمانی که احساس می‌کنید که عکاسی شما بیشتر مفهومی است و به آن نیاز دارد.»

سایمون بین‌بریج (Simon Bainbridge)
دبیر تحریریه‌ی BJP و داور جوایز BJP

«ارائه‌ها اغلب باعث می‌شوند تا افراد به عکاسی به عنوان یک کالای رایگان نگاه کنند. اما اگر این یک فرصت واقعی باشد می‌تواند مخاطبانی را برای شما فراهم کند که مسیر شغلی شما را تسریع کند. مطمئنا این مورد برای برخی از برندگان قبلی مسابقات عکاسی جهانی ما رقم خورده است. شاید آن‌ها بدون کمک ما هم می‌توانستند مسیر شغلی خودشان را بسازند، اما احتمالا زمان و هزینه‌های بیشتری را متقبل می‌شدند تا به آنجا برسند.

مسابقات عکاسی، به شرط معتبر بودن، مسئولیت اعتبارسنجی دارند. چیزی که شما در هر مرحله از زندگی‌تان به آن نیاز دارید.»

مطمئن شوید پروژه‌تان منسجم است

جولیا دی‌بیر (Julia De Bierre)
مالک، بنیانگذار و کیوریتور گالری Huit Arles و داور Open Walls در سال ۲۰۱۸

«زمانی که به عنوان داور در یک مسابقه عکاسی می‌نشینم، از آنچه که می‌تواند توسط مدیوم عکاسی تولید شود حیرت زده می‌شوم. چه از لحاظ فکری، چه زیبایی‌شناختی و چه تکنیکی. قطعا زمانی که چندین پروپوزال خوب روی میز است، اعلام کردن یک برنده ناراحت‌کننده است.

پیشنهادی که من می‌توانم به عکاسان شرکت‌کننده در مسابقات بکنم این است که مطمئن شوید پروژه‌تان منسجم است و ترتیب درستی دارد. همیشه به یاد داشته باشید که استیتمنت یک هنرمند نیاز به نگارش دقیق دارد.»

قوانین و دستورالعمل‌های مسابقه را به دقت بخوانید

ویگنس بالاسینگام (Vignes Balasingam)
بنیانگذار و مدیر فستیوال عکاسی Obscura و داور Open Walls در سال ۲۰۱۸

«فواید زیادی در شرکت کردن در مسابقات وجود دارد. شما قادر خواهید بود آثارتان را به مخاطبان جدیدی عرضه کنید که ممکن بود آن را نبینند. این مساله به‌خصوص برای عکاسانی که اهل محل جغرافیایی مسابقه نیستند، به‌طور ویژه‌ای مهم است. مسابقات فرصت خوبی هستند که آثار خودتان را در مقابل هیئتی از کیوریتورها، ادیتورها و برگزارکنندگان جشنواره‌ها قرار دهید، کسانی که شاید به دنبال هنرمندان و آثار جدید برای نمایش هستند و همچنین راهی عالی برای ارتباط با هنرمندان دیگر است.

مطمئن باشید که به دقت قوانین و دستورالعمل‌های مسابقه را می‌خوانید که به شما کمک می‌کند تا درک درستی از اینکه هیئت داوری به دنبال چه هستند داشته باشید. برای ادیت عکس‌هایتان از یک فرد قابل اطمینان کمک بگیرید. بعضی وقت‌ها یک‌جفت چشم حساس دیگر می‌تواند همه چیز را متفاوت کند.»

خودتان باشید؛ کپی نکنید!

کلمنت ساکومانی (Clement Saccomani)
مدیرعامل آژانس عکس NOOR و داور Open Walls در سال ۲۰۱۸

«زمانی که من داوری می‌کنم، عاشق آن لحظه‌ی کوتاهی هستم که به عکسی نگاه می‌کنم و متوجه چیزی خیره‌کننده می‌شوم. برای جلب توجه داوران مطمئن باشید که انتخاب‌های شما بیان روایی داشته باشند و عکسهایتان را به خوبی انتخاب کرده باشید. مُصر و جاه‌طلب باشید و بیشتر از هر چیزی خودتان باشید. کپی نکنید، نوآوری کنید.

عکاسی بهترین ابزار برای تعامل داشتن با مخاطبان و تقویت بیان تجربیات هر کسی است. یک عکس قانع‌کننده و به یاد ماندنی مردم را به هم ارتباط می‌دهد و به آنها فرصت باز کردن یک روایت را می‌دهد.»

هدف داشته باش

جنویو فوسل (Genevieve Fussell)
ادیتور ارشد عکس در نیویورکر و داور Open Walls در سال ۲۰۱۸

«برای یک عکاس مهم است که پاسخ مشخصی به این سوال داشته باشد که چرا اثری را می‌سازد. در کنار استعداد هنری، همین مساله است که عکاس خوب را از عکاس عالی متمایز می‌کند. من فهمیدم که بسیاری از افراد قادر به بحث و گفتگو در مورد اهداف خود نیستند. برای من این یک مسئله است که اثری از مبهم بودن هدفش رنج ببرد.

سفر به برخی مناطق عجیب و غریب با هدف تلاش برای ایجاد تصاویر جذاب کافی نیست. یک عکاس باید بداند چرا و از چه چیزی عکس می‌گیرد. در غیر این صورت به نظرم مهم است که از نطقه امن خود بیرون بیاید. تجربه کنید. تصاویر عالی نسازید، قوانین را بشکنید و ببینید چه چیزی از آن بیرون می‌آید.»

چه جوایزی را باید شرکت کرد؟

بر اساس بازخورد کارشناسان عکاسی و عکاسان اینجا لیستی از مسابقات برایتان داریم که آنها را برای شرکت کردن در نظر بگیرید.

Aperture Portfolio Prize

یک مسابقه بین‌المللی به دنبال کشف کردن، به نمایش گذاشتن و منتشرکردن استعدادهای جدید در عکاسی است. هدف شناساندن گرایش‌های کلیدی در عکاسی معاصر و برجسته‌کردن هنرمندانی است که شایسته‌ی شناخت بیشتر هستند و یا انتخاب کاری که به صورت گسترده‌ای در نشریات مهم یا در مکان نمایشگاهی دیده نشده‌اند.
برنده جایزه اول در مجله Aperture معرفی می‌شود و جایزه‌ی نقدی ۳ هزار دلاری و نمایشگاهی در نیویورک را برنده می‌شود. آثار فرد برنده و چهار عکاس منتخب دیگر در یک گالری آنلاین در aperture.org به نمایش گذاشته می‌شوند. تمام فینالیست‌ها در خبرنامه‌ی الکترونیکی بنیاد که به اطلاع ۵۰ هزار مشترک و اعضای مهم و شاخص در جامعه‌ی عکاسی می‌رسد، اعلام می‌شوند.

Foam Talent Call

هر سال مجله Foam در جستجوی عکاسان با استعداد فوق‌العاده بین ۱۸ تا ۳۵ سال از سراسر جهان است. پانزدهمین فراخوان استعداهایfoam 2021 به زودی منشر خواهد شد.
عکاسان منتخب توجه و شناخت بین‌المللی در صنعت عکاسی را از طریق فرصت‌های شغلی که به واسطه این رقابت عرضه می‌شود کسب می‌کنند. از جمله انتشار در مجله foam، شرکت در یک نمایشگاه گروهی سیار و فرصتی برای اضافه شدن آثارشان در مجموعه‌ی معتبر Deutsche Börse.

مجموعه‌ی «مرثیه‌ای برای مرگ هامون» اثر هاشم شاکری منتخب Foam Talent 2019

World Press Photo

مسابقه ورلدپرس فوتو که تا چند ماه آینده فراخوان سال ۲۰۲۱ را انتشار خواهد داد، به عکاسانی که بهترین عکس‌ها را در حوزه‌ی ژورنالیسم گرفته‌اند جایزه می‌دهد. این مسابقه یکی از طولانی‌ترین مسابقات هنرهای تجسمی است که از سال ۱۹۵۵ آغاز شده است.
عکس‌های شرکت کننده می‌توانند تک‌عکس باشند یا مجموعه‌عکس. آن‌ها از نظر صحت، منصفانه بودن و بینش بصری گیرا درباره جهان، مورد قضاوت قرار می‌گیرند. این مسابقه در بخش‌های مختلف سازمان یافته است و عکس‌های برنده جایزه در ۴۵ کشور دنیا به نمایش درمی‌آیند که توسط بیش از ۴ میلیون نفر بازدید می‌شوند. عکس‌های برنده در کتاب سالانه‌ی ورلد پرس فوتو منتشر می‌شوند.
برندگان «جایزه عکس سال» و جایزه «روایت سال» ورلدپرس‌فوتو هر کدام ۱۰هزار یورو جایزه نقدی به همراه یک دوربین کنون جایزه می‌گیرند. راه‌یافتگان در ماه آوریل به آمستردام دعوت می‌شوند تا جایزه‌شان را قبل از شروع جشنواره ورلدپرس‌فوتو دریافت کنند.

از مجموعه‌ی «گریه برای آزادی» اثر فروغ علایی برنده جایزه اول بخش مجموعه ورزشی ورلدپرس فوتو ۲۰۱۹

National Geographic Photo Contest

مسابقه‌ی عکس نشنال جئوگرافی در ۳ بخش مختلف با موضوعات حیات وحش، مردم و اماکن انجام می‌شود. این مسابقه از عکاسان دعوت می‌کند تا عکس‎هایی را از جهان به اشتراک بگذارند که جالب، انتقال دهنده و الهام بخش باشند. این مسابقه‌ی مشهور جهانی توسط هیئتی گردشی از متخصصان بر اساس خلاقیت و کیفیت عکس‌ها داوری می‌شود.
برنده‌ جایزه اصلی ۵ هزار دلار دریافت می‌کند و در اکانت اینستاگرام نشنال جئوگرافی منتشر می‌شود. نفرات اول، دوم و سوم هم جایزه نقدی دریافت می‌کنند.

Greenlandic Winter اثر ویمین چو، برنده جایزه بزرگ مسابقه نشنال‌جئوگرافیک.

Lucie International Photography Awards

جایزه بین‌المللی عکس لوسی، گروهی از جوایز برای حرفه‌ای‌ها، غیر حرفه‌ای‌ها و عکاسان دانشجو در سطح جهانی هستند که در جشن سالانه‌ی جایزه لوسی ارائه می‌شود. از برندگان بخش‌های اصلی دعوت می‌شود تا برای رقابت در دریافت جایزه اصلی در این جشن شرکت کنند. به برنده‌ی جایزه «عکاس بین‌المللی سال» تندیس لوسی و ۱۰هزار دلار جایزه نقدی داده می‌شود. آثار برندگان همچنین در کتاب عکاسی سالانه IPA منتشر شده و در نمایشگاهی با عنوان IPA Best Show در شهر نیویورک به نمایش گذاشته می‌شوند.

Taylor Wessing Photographic Portrait Prize

جایزه‌ی پرتره‌ی عکاسانه Taylor Wessingبهترین عکس‌ها در زمینه پرتره‌های معاصر در سرتاسر جهان را معرفی می‌کند. این مسابقه با به نمایش گذاشتن عکاسان جوان و با استعداد، آماتورهای خوش ذوق و متخصصان برجسته، از عکاسان برای به نمایش گذاشتن طیف وسیعی از تصاویر – از پرتره‌های سفارشی گرفته تا عکسهای آنی و لحظات صمیمی از دوستان و خانواده – دعوت می‌کند. هر سال برنده جایزه Taylor Wessing 15 هزار پوند دریافت می‌کند. علاوه بر این، هیئت داوران جایزه نقدی را به یک یا چند نفر از عکاسان راه‌یافته اهدا می‌کند. آثار برنده و راه‌یافتگان درNational Portrait Galley به نمایش گذاشته می‌شوند که بیش از ۴۰ هزار بازدید کننده دارد.

Open Walls

Open Walls یک مسابقه‌ی موضوعی است که به صورت تک‌عکس داوری می‌شود. موضوع سالانه این مسابقه تغییر می‌کند و تا به حال «میزبان و میهمان»، «رشد» و «زندگی روزمره» موضوعات این مسابقه بوده‌اند. علاوه بر حضور در نمایشگاه گروهی یک ماهه، از سه برنده نیز برای شرکت در فستیوال عکاسی‌ای که آثارشان در آن به نمایش گذاشته شده است دعوت می‌شوند و یک ارائه‌ی اختصاصی در BJP آنلاین دریافت می‌کنند.

اثر حسین فردین‌فرد راه‌یافته به Open Walls 2020

Portrait of Humanity

پرتره بشریت یک جایزه‌ی جهانی عکاسی است که توسط ۱۸۵۴ Media و با مشارکت آژانس مگنوم اجرا می‌شود. موضوع مسابقه متمرکز بر آرمان‌های ما از فردیت، اتحاد و اجتماع است و از عکاسان سرتاسر جهان از هر سطحی برای شرکت دعوت می‌شود.
در فراخوان آتی، از عکاسان برای ارسال تک‌عکس‌ها و مجموعه‌هایی با ۱۰ عکس دعوت شده که می‌توانند بخشی از نمایشگاهی که به صورت تور نمایشگاهی جهانی درخواهد آمد باشند. این جایزه در آخرین دوره خود، ۳ تک‌عکس و و سه مجموعه عکس را برنده اعلام کرد. عکس‌های راه‌یافته در رقابتی تنگاتنگ، داستان گسترده‌ای از سراسر جهان را روایت می‌کنند.
آثار منتخب امسال در توری بین‌المللی به نمایش گذاشته می‌شوند که ابتدا در Capa Center مجارستان و سپس به فستیوال عکس هند منتقل خواهند شد.

تیم فوتبال قطع عضو نیجریه راهیافته به مسابقه عکس پرتره بشریت. عکس: جک لاوسن

Female in Focus

یکی دیگر از جایزه‌های ۱۸۵۴ Media است که با هدف برجسته‌کردن کیفیت استثنایی عکاسی توسط زنان در جهان است.
با اذعان به اختلاف جنسیتی در صنعت عکاسی، این مسابقه امید دارد که این جایزه فرصت‌های بیشتری برای به نمایش گذاردن آثار کسانی که کمتر فرصت دیده شدن داشته اند، باز کند. جایزه شامل شرکت در نمایشگاه گروهی در گالری نیویورک خواهد بود. Female in Focus می‌خواهد دیدگاه‌های جدید و طیفی از ایده‌ها را از سرتاسر جهان ببیند و کار و مشاغل زنان متخصص را در سرتاسر جهان ارتقا دهد.

عکس: Priya Kambli

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

لابراتوار عکس‌آنلاین

چاپ عکس، قاب و شاسی، کالیبراسیون مانیتور، اسکن نگاتیو و اسلاید و...

رســانــه‌ی عـکـاســـی ایـــــــــــران
چگونه می‌توان بیشترین بهره را از جوایز عکاسی برد؟
راهنمای شرکت در مسابقات و جایزه‌های عکاسی
سهیلا صنم نو
www.aksonline.ir