چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹

شرکت سونی به مرور خط تولید دوربین‌های سری آلفای خود را ارتقا داده است، و a7S II آخرین نمونه‌ی این ارتقا است. دوربین a7S اصلی زمانی که در بازار عرضه شد در میان کاربران به سرعت صاحب یک فرقه شد؛ همان‌هایی که یک دوربین با تصویر HD فوق‌العاده را می‌خواستند و همچنین به دنبال فیلمبرداری در نور کم بودند. پس در نتیجه زمانی که شرکت سونی با این استقبال مواجه شد تصمیم گرفت آخرین نسل از خانواده‌ی a7S را راهی بازار کند.

لازم به توضیح است که a7S II اکنون می‌تواند به صورت داخلی تصویر ۴K را ضبط کند چون دوربین‌های سری قبل باید یک ضبط کننده‌ی خارجی را همراه می‌داشتند مانند شوگانِ اوتومُس. البته دوربین جدید سونی برای پهن‌تر کردن گستره ی دینامیکی آن هم برای فراهم‌ آوردن تقویت رنگ منعطف‌تر در تصاویر متحرک از S-Gamut3.Cine/S.log3 نیز حمایت می‌کند.

این دوربین از بالا تا پایین دقیقاً به مانند سری‌های a7 II , a7R II است. مطمئناً کار بسیار خوبی‌ست، اگر چه این را به ذهن می‌آورد که این مدل هم تا حدی هدف اصلی‌اش را روی تصویربرداران متمرکز کرده است. اما به هر حال امیدواریم که شرکت سونی در نهایت دکمه‌ی ضبط ویدیو را از محل اکنونش به یک جای دائمی‌تر انتقال دهد تا بتوان آن را حداقل دید. اکنون اما محل قرار‌گیری این دکمه اصلاً با اصول ارگونومی همخوانی ندارد و همچنین قابل مشاهده هم نیست. زمانی که می‌خواهیم ضبط ویدیویی را آغاز کنیم به نظر می‌رسد که دسترسی به آن مشکل است.

صفحه‌ی نمایش بسیار موثر و خوب کار خود را انجام می‌دهد و اینکه درجه‌ی نوردهی را در حین فیلمبرداری به شما نشان می‌دهد گزینه‌ی بسیار مناسب و کاربردی‌ست و به خاطر همین است که بسیاری از فیلمبرداران چشم خود را بر روی دوربین‌های دیگر بسته‌اند. اما زمانی که می خواهید دوربین را در مقابل چشمان خود قرار دهید تاخیری چند ثانیه‌ای در جابه‌جایی تصویر از صفحه به چشمی ایجاد می‌شود؛ این زمان کوتاه است، اما به قدر است که توجه شما را به خود جلب کند.

سونی کاری بسیار معرکه کرده و آن هم این است که تمام خط تولید آلفا از یک الگو بهره برده‌اند و تعویض دوربین قدیمی با مدل جدید به هیچ عنوان نیازی به تاخیرهای ابتدایی برای یاد گرفتن محل دکمه‌ها ندارد.

سونی بر این ادعاست که در پشت لنز از شاتری استفاده کرده که نسبت به مدل‌های قبلی ۵۰‌٪ کمتر لرزش دارد. البته ما نتوانستیم این قیاس را لحظه به لحظه انجام دهیم اما به نظر می‌رسد که مدل جدید باید صدای کمتری را نسبت به نیاکان خود داشته باشد.

کاربران کنونی a7S به بدنه‌ای ضخیم‌تر بر خواهند خورد که البته این برای منطبق شدن با سیستمِ پایایی ۵ محوره‌ی دوربین کاری‌ست ضروری. البته کاربران باید خوشحال شوند که a7S II نیز فرمت RAW 14 بیتی به روز شده را داراست که استفاده از بهترین کیفیتِ تصویر ممکن از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی سونی را تضمین می‌کند.

اما نقطه ضعفی را که ممکن است درباره‌ی این دوربین به چشم بخورد پیچه‌ی(dial) کنترل پشتی آن است. کمی بیش از حد زیر یک لایه‌ی حفاظتی‌ست و همین هم باعث می‌شود که کار کردن را کمی سخت کند. البته بعد از چند روز دست به نحوه‌ی قرار گیری آن عادت می‌کند.

و اما آنچه که این دوربین دارد و دیگران ندارند؛ زمانی‌ست که این دوربین می‌تواند در نور کم با حداکثر ایزوی ۴۰۹۶۰۰ فیلمبرداری کند. کاربران این دوربین آن زمان خوشحال‌تر می‌شوند که همان ایزوی بالای a7S اینبار با کیفیت ۴K ترکیب شده و در مقابل‌شان قرار دارد.

آنچه که در بالا بیان شد همه‌ی آن چیزی بود که با این دوربین تست شده بود و تمامی این کلام بر اساس کار عملی با دوربین مورد نظر بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

لابراتوار عکس‌آنلاین

چاپ عکس، قاب و شاسی، کالیبراسیون مانیتور، اسکن نگاتیو و اسلاید و...

رســانــه‌ی عـکـاســـی ایـــــــــــران
دوربین SONY a7S II از نمایی نزدیکتر
مصطفی ملکی
www.aksonline.ir